lørdag den 22. november 2014

Diverse sjov

Strømmen i Bagamoyo er stadig super ustabil. Jeg er ret sikker på, at vi ikke har haft en dag i de sidste to uger, hvor vi ikke har haft minimum et strømsvigt. Heldigvis er det kun korte strømsvigt, hvor samfundet ikke rigtig når at gå i stå, ligesom da der var konstant strømsvigt i en uge. Tidligere når strømmen gik synes man det var mærkeligt, da vi kommer fra Danmark hvor der aldrig sker strømsvigt. Men nu har man bare vendt sig til det. Hvis der ikke er strøm når man kommer hjem, så må man jo bare læse en bog i stedet for at skrive blogindlæg, eller så må vi jo bare gå ud at spise i stedet for at lave mad selv i mørke. Og man accepterer lynhurtigt at sådan er det altså bare, ens planer kan ændre sig så hurtigt hvis der fx lige pludselig ikke er strøm.


Jeg har også været til frisøren her i den forgangne uge. Det var en ret sjov oplevelse. For det første ”Mzungu-priced” frisøren mig. Mzungu-price er et begreb man bruger, når de lokale giver en pris til hvide mennesker, som er minimum 2-3 gange højere end den de lokale betaler. Så jeg startede lige ud med at side i frisør stolen og prutte prisen for en klipning ned i halv pris. Så en klipning hernede kan fås for 3000 TSH (cirka 12 DKK), og til den pris tror jeg faktisk at jeg stadig blev ”snydt” lidt. Da jeg så havde fået aftalt pris, tog han sin hårtremmer op, og spurte ”All 7 millimeter”, da det er den frisyre som de fleste lokale render rundt med. Jeg var og er dog ret sikker på at jeg ikke kan bære så kort hår, så jeg fik fortalt ham at jeg gerne ville have det lidt længere. Derefter brugte han omkring en time, på at ”klippe” mit hår. Det skal lige siges at klippe måske er så meget sagt, da der ingen saks var involveret, det foregik alt sammen med tremmer. Resultatet blev faktisk ganske hæderligt i sidste ende. Og når jeg nu har kort hår, får det virkeligt mig skæg til at fremstå som meget langt.



Mit swahili går også fremad. Det er en fed måde at lærer sprog ved faktisk at bruge det. Det er dejligt at mit ordforråd begynder at blive så stort at jeg faktisk kan klare mig i en lang række situationer. Dermed ikke sagt at jeg ikke stadig laver fejl, siger noget vrøvl eller nogen gang bliver hægtet helt af i en samtale. Men det sker mindre og mindre i forhold til i starten. Nu skal mit ordforråd bare vokse endnu mere, da det er her problemet ligger i at kommunikerer. Grammatikken i swahili er forholdsvis simpel, når man lige knækker koden, så det har jeg rimelig godt styr. Det er mere når der er nogen der bruger et ord som man ikke kender, og derfor bliver hægtet af. Heldigvis vil folk rigtig gerne hjælpe, så hvis du at du ikke forstår, plejer de at prøve at forklare eller omformulerer. Der sker dog stadig fra tid til anden at folk ”swahili-bomber” en. Dette er når man kommer op til en lokal en kan en lille smule swahili rigtig godt, fx de mange hilsner der er på swahili. Derefter tror den lokal at man er flydende i swahili, da de fleste hvide enten er turister der ingenting kan, eller folk der bor i Tanzania og snakker flydende. Så de begynder at bombaderer dig med swahili i høj fart, og selvom du måske godt kender ordene, kan ens hjerne ikke nå at sætte dem sammen til en meningsfyldt tekst. Så står man ligesom der og bliver bare nødt til at sige at man ikke forstår, og om de vil snakke langsommere, og så plejer det at hjælpe. Så det går fremad og jeg lærer nye ord hver dag.


Så det hele går stille og roligt fremad hernede.
Når vi ikke har noget strøm, kan vi jo ikke have computerclass, så har vi sport i stedet for.

Cykler er blevet vores foretrukne transportmiddel hernede.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar