tirsdag den 19. maj 2015

Farmer life

Jeg har nu prøvet at leve en uge på en gård på Island (Er nu tilbage i Reykjavik). Det har været en kæmpe oplevelse at få indblik i en livsstil som er ret forskellig fra min egen dagligdag. Men lad mig starte fra hvor jeg slap sidst. Jeg blev hentet af Hafrun i Akureyri, og vi kørte hen til familiens gård. Vi nåde dog lige at slå et smut forbi "gudevandfaldet", som er et stort vandfald hvor man i følge de lokale sagn havde smidt de gamle ase-gude-statuer ud over, da man konverterede til kristendommen. Derefter ankom vi til gården, som lå i en dal ude midt i ingenting, og det mener jeg helt bogstaveligt, der var simpelthen ikke andre huse så langt øjet rakte . Dyrene de havde på gården var hovedsagligt får, og får får lam her i maj, så det var det der optog Hafrun og familien. Jeg blev hurtigt sat ind i hvordan man fodrede dem, gav dem vand, og sågar hvordan man flasker et lam. Alt sammen en kæmpe oplevelse, men tror dog aldrig at jeg bliver fårer-avler. Udover gården havde familien også et gæstehus som skulle gøres klar til sommersæsonen. så jeg har også prøvet at gøre rent i et islandsk gæstehus. Endvidere er det altid ret at få lov til at opleve en kultur indefra. I løbet af ugen var jeg også på "whale-watching", men det fortjener et separat indlæg, som kommer senere. I bliver heller ikke i denne gang snydt for billeder:

"Gudevandfaldet"

Udsigten fra mit vindue, da jeg ankom.
Udsigten fra samme vindue, da jeg forlod gården. Sneen smeltede så hurtigt i den uge uge jeg var der. 

"Mis, mis, mis, mis, mis!"

Får og lam

Deres nye hundehvalp simpelthen så kær. 


Et "panda-lam" også ret så cute.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar