lørdag den 9. maj 2015

Reykjavik #1

Så kommer der lige en update fra de første to dage på Island. Den første dag blev brugt op at gå lidt rundt og så en fornemmelse af byen.

Dag 1:
Først fandt jeg en kæmpe stor kirke. Jeg kom dog ikke ind i den, da jeg egentlig skulle ud og finde noget morgenmad, alt på Island åbner dog først kl. 10, så det viste sig faktisk at være en svære opgave end som lige så at skaffe noget morgenmad.
Jeg er ret sikker på at denne kirke er en af de højeste bygninger i Reykjavik.



Da klokken endelig blev 10, og butikkerne åbnede havde jeg fået et tip af en anden backpacker om at gå i et supermarked der lå tæt på hostelet, så det gjorde jeg. Island er et ret dyrt land at være i, så de fleste backpackere går i supermarkeder for at handler. 

På Island spiser man kleiner hele året rundt, så fik jeg også julebag i år på trods af at jeg var i Afrika hen over julen.
 Jeg gik videre ned langs vandet, og tog lidt billeder af sceneriet ud over bugten i Reykjavik.


 Jeg så at der holdt en turist bus foran nedenstående hvide hus, og gik op og tjekkede det ud. Det viste sig at huset havde været location for et møde mellem lederne fra USA og USSR, som havde ledt til afslutningen på den kolde krig.




Så fandt jeg også lige deres kultur/koncert-hus. Ret imponerede bygning, general er der mange arkitektonisk flotte bygninger her.





Vandet fra havet, spejlede sig i bygningen, og gav en ret fed visual effect hvor bygningen ændrede udtryk alt efter hvor man så den fra. Dog en ret svær effect at fange på billede.


Dag 2:

Jeg startede dagen med at tage i svømmebad. Jeg havde låst på nettet, at man hvis man ikke havde så mange penge sagtens kunne springe "The Blue Lagoon" over i stedet bare tage i det offentlige svømmebad i Reykjavik. Her kunne man også sidde i geotermisk vand, dog til en brøkdel af prisen. Det er ret fantastisk at luften er mellem 4 og 6 grader, mens man sidder i vand som er mellem 38 og 44 grader varmt. Svømmebadet havde flere forskellige små pools med vand i forskellige temperaturer. Endvidere havde de et hav-vand/salt-vand's spa med opvarmet havvand, samt dampbad. Hvis man ikke var så meget til wellness og heller ville svømme en tur, havde de også et geotermisk 50 meter svømmebassin. Alt i alt en rigtig god oplevelse.


 Efterfølgende tog jeg hen til en markedshal, hvor der hver weekend er marked. Her kunne man få alt hvad hjertet  begærer.




Island er fantastiske til at brande de "små" lidt skæve ting, fx bliver denne pølsevogn brandet, som værende den bedste i Reykjavik, og faktisk også som værende den bedste i verden. Må dog sige at deres hotdog ikke var så fantastisk igen, den manglede fx sultede agurker. 


Som sagt går man i supermarked for at spare penge, så jeg er ved at have været i bonus et par gange. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar