søndag den 24. maj 2015

Reykjavik #2

Jeg forlod farmen efter cirka en uge, og det har været en fantastisk uge hvor jeg har fået et autentisk billede af hvad det betyder at bo på en farm ude midt i ingenting på Island. Men jeg skulle jo også tilbage til Reykjavik. Jeg var så heldig at familien fik besøg af nogle fra Reykjavik, som så kunne tag mig med tilbage til byen. Jeg endte tilbage hvor jeg startede på "Reykjavik backpackers". Her mødte jeg hurtigt en Canadier og en tysker som også boede på hostelet. Det sjove ved Island er at alle backpackerene kommer i starten af maj og så forvinder her i slutningen, for så at lade de "rigtige" turister tage over i Juni. Derfor var hostelet meget mere stille her anden gang jeg var her. Jeg brugt de sidste par dage på at bare chille i byen. Der var dog to oplevelser jeg synes er nævneværdige.

Først vil jeg fortælle en oplevelse jeg ikke lige havde forventet jeg skulle opleve. Onsdag før jeg skulle hjem (tog hjem om fredagen) tog jeg med canadieren og tyskeren ned på et andet hostel for at mødes med nogle andre backpackere. Da vi kommer er baren på hostelet fyldt med lokale. Pludselig bliver der rullet cykler ind i stribehvis. Vi tænker om folk måske bare cykler på bar på Island, men cyklerne så bare for fine ud. Så vi bliver nødt til at spørge om hvad det er der sker, og får at vide at det skal have et "bike-fashion-show", altså et cykel-mode-show. Konceptet var altså at modellerne gik opvisning med en cykel, og så passede det tøj de havde på med cykel, og på denne måde kunne de både sælge cykler og tøj. Ret sjov oplevelse.

bike-fashion-showet.




Den anden oplevelse jeg vil nævne, var at vi fra hostelet var på bar for at se Eurovision semi-finale. På Island er Eurovision kæmpe stort, og de har ikke bare et show hvor de vælger deres internationale deltager, de har shows hver uge hen over vinteren, sådan lidt alla x-factor liveshowsne i Danmark. Derfor går de også meget op i det, og alle barer i Reykjavik viser det, og barene er fyldte med folk der vil se Eurovision. Dog blev det lidt en skuffelse, da Island ligesom Danmark ikke formodede at kvalificerer sig til finalen. Men stadig en sjov oplevelse at se hvilken energi der blev lagt i Eurovision i et land som Island.
Og her til sidst kommer der lige lidt blandede billeder:

Der er ret meget forskelligt kunst spredt rundt omkring i Reykjavik. 





"Perlen" ligger på en bakke i Reykjavik, og man kan fra toppen få en ret fantastisk udsigt ud over byen.



Nogen kan nok huske at jeg skrev om at hot-dogs var en aktraktion  i Reykjavik, sådan ser en islandsk hot-dog, og så fantastiske er de altså heller ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar