søndag den 24. maj 2015

Whale-watching

Som lovet kommer der her et indlæg om min "hval-kignings-tur"(lyder ikke helt så elegant på dansk). En af de sidste dage jeg var ved Hafrun, blev jeg spurt om jeg ville ud og se hvaler. Det ville jeg da gerne, særligt eftersom at byen Husevik (byen hvor turen startede i), er kendt for at være en af verdens bedste hval-spotting steder. Island er jo et meget lille samfund, og særligt turist industrien virker til at have et meget tæt samarbejde på tværs af forskellige institutioner. Derfor ringede Hafron ind til Whale-watching firmaet, og sagde at de havde en ansat, som gerne ville ud og se hvaler, og så blev der da lige lagt en gratis billet til side til mig. Jeg kommer ind til byen og får min billet, og kommer ned på båden. Her skal det lige for en god ordens skyld sige at denne dag ikke havde det bedste vejr, det blæste meget og der var tåget. Alle fik termotøj og regntøj på, og så kunne turen begynde ud i bugten. Der gik ikke længe før vi fik øje på andre både, som lå og kiggede på en pukkel-hval. Så vi sætter kurs mod dem, men vi når ikke engang halvt der hen før to mindre minke-hvaler kommer på tværs af vores sejlretning, så vi bestemmer os for at følge dem i stedet for pukkelhvalen, som de andre skibe kiggede på. Vi mister dog hurtigt de små hvaler, det gør dog ikke noget, da vi i stedet finder to pukkelhvaler, som glædeligt lader sig blive fulgt. Det var en ret intens oplevelse. Nu tilbage til det med det dårlige vejr, når det blæser meget på havet, vipper båden meget og tre timer på en vippende båd kan godt være trættende (Der var også nogen på båden der måske ikke skulle have spist frokost før de tog afsted...). Så rigtig trætte sejlede vi tilbage mod land, dog var der lige en sidste pukkelhval der skulle sige hej før vi nåde ind, så pludselig lå der en kæmpe pukkelhval 40-50 meget fra vores båd, virkelig et fantastisk dyr sådan nogle hvaler og åbenbart ret nysgerrige. En rigtig god dag med masser af hval succes, det er dog ikke alle turister der er lige heldige. Jeg snakkede med en canadisk pige der også havde været ud, det eneste de havde set var en sovende hval der lå i overfladen og hyggede sig, der må man sige at jeg fik noget mere action.


Vores første minke-hvaler

Der mangler bare en springende pukkelhval i baggrunden.

Pukkelhvaler.

Det er godt med en gang varm-kakao efter 3 kolde timer på havet 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar